Jaka jest moja relacja ze STRESEM?

AUTOR: MARTA DYDA
STRES – słowo, którego większość z nas używa, codziennie, w odniesieniu do bardzo wielu sytuacji życiowych. Jesteśmy zestresowani kiedy coś dzieje się za szybko, kiedy musimy na coś czekać bo dzieje się zbyt wolno, stresuje nas cała nasza rzeczywistość

Wierzymy, że doświadczany stres wpływa na nasz brak skuteczność, osłabia nasze zdrowie i zabiera nam energię. Dokładając do tego, ze wszystkich stron bombardują nas i mówią o tempie życia o tym jak to codzienny pośpiech i przemęczenie zabiera nam radość, bo jak tu się cieszyć żyjąc w takim stresie.

Uczestnicy moich szkoleń, z obszaru zarządzania stresem często mówią: „Dzisiaj miałem bardzo stresujący dzień w pracy”, „Dzisiaj przede mną bardzo trudna rozmowa, stresuję się”, „Nowe rzeczy są dla mnie stresujące, boję się zmian”, „Denerwuję się bo córka ma jutro ważny egzamin”, „Stresują mnie obowiązki domowe, sprzątanie, gotowanie, zakupy”, „Zrezygnowałam z tych zajęć, były dla mnie za bardzo stresujące”, „Myślałam, że spóźnię się przez te korki, potem trudny klient w pracy, bardzo to dla mnie był stresujący dzień”

Już samo czytanie tych zdać w tym momencie, u większości z nas powoduje obciążenie i niepokój, mamy wrażenie, że od samego czytania przyspieszamy i czujemy się zestresowani. Zadajmy sobie kilka pytań: Co mnie stresuje? Co powoduje moje zmęczenie? Jakie wyzwania podejmuje mimo, że są trudne? Jakich sytuacji w swoim życiu unikam? Jak radzę sobie z napięciem kiedy ono się pojawia?

Sprawdź jakie jest Twoje nastawienie psychiczne do trudnych sytuacji, z którymi się mierzysz w codziennym życiu. Zacznij zauważać co myślisz o stresie i w jaki sposób o nim mówisz, jak reagujesz kiedy o trudnych, stresujących sytuacjach opowiada Twoje otoczenie.

Kiedy przyjrzysz się sobie i swoim reakcjom w codziennym życiu na sytuacje stresowe zauważysz, że główne źródła tego stanu dotyczą obszarów takich jak: praca, rodzina, dzieci, relacje, zdrowie.

ĆWICZENIE

Weź teraz kartkę papieru i wypisz najważniejsze dla siebie role w życiu i działania, w których aktualnie występujesz. Teraz sprawdź, które dziedziny Twojego życia sprawią, że się uśmiechasz, kochasz i masz poczucie sensu. Zatrzymaj się przy każdej z nich i zapisz w kolejnym kroku, co najbardziej lubisz w określonej roli i co stanowi dla ciebie największą wartość. Na koniec, zapytaj siebie, jak wyglądałoby Twoje życie gdyby ta rola nagle zniknęła z Twojego życia?

Twoje myślenie o stresie, jak i twoje reakcje na niego, odgrywają kluczową rolę w codziennym życiu,  pokazują stopień w jaki Twoje myślenie o stresie wpływa na Twoja życiową kondycje i codzienne samopoczucie.

Myślę, że ten moment to bardzo ważna dla nas informacja o naszym stopniu zaangażowania w działania i relacje, obszary życia, które są dla nas osobiście ważne. Kiedy to zobaczymy i zrozumiemy,  zaczniemy inaczej patrzeć na codzienne sytuacje i  zaczniemy z większym zrozumieniem dostrzegać sposoby radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego. To chwila, w której warto zatrzymać się by zobaczysz więcej i podjąć  właściwe kroki, zadecydować na co przeznaczyć więcej czasu i energii, co jest dla Ciebie najważniejsze-zaczynając od samego siebie.

Jak mądrze się stresować?

1. Zaakceptować fakt, że sytuacja stresowe będą miały miejsce w moim życiu. Sytuacje stresowe dotyczą ważnych dla mnie ról i wartości. Powiedziałabym, że pewien poziom stresu w codziennym życiu jest potrzebny żeby szukać w nim sensu, musimy jedynie chcieć postrzegać je w taki sposób.

2. Jeżeli uważasz, że stres jest szkodliwy, wszystko co odbierasz jako stresujące może z czasem naprawdę wpłynąć w negatywny sposób na Twoje życie. W sytuacji trudnej reakcja bowiem na wyzwanie daje nam silę i motywację do tego by zmierzyć się z wyzwaniem. Pamiętaj, że posiadasz wszystkie niezbędne zasoby, żeby poradzić sobie z tym co przyszło do Ciebie w danej chwili.

3. Co noc podłączamy telefony do ładowarek a sami rzadko dbamy o odpoczynek i regeneracje SIEBIE żeby naładować własne baterie. Pamiętaj o tym, szczególnie w sytuacjach kiedy napięcie towarzyszyło ci przez dłuższy czas, to WAŻNE!

4. Kiedy czujemy napięcie przez dłuższy okres czasu, w naturalny sposób chcemy wykonać jakiś ruch, nie ma nic dziwnego w tym, że większość z nas wybiera zachowania dzięki, którym poczuje się lepiej. Problem w tym, że większość tych rzeczy, które pozwalają nam szybko poczuć się lepiej na dłuższą metę nie działają. Włącz ciekawość i znajdź odwagę do zatrzymania się,  poszukaj źródła napięcia i trudności.

5. Traktuj strach jak towarzysza, z którym utknąłeś w podróży ale nie pozwól byście utkneli w miejscu, szukaj osobistych strategii i metod radzenia sobie z napięciem i trudnymi sytuacjami.

6. Jeżeli nie jesteś w stanie skontrolować swojego stresu ani się go pozbyć, wciąż możesz zadecydować jak na niego zareagujesz. Pamiętaj o ważnych dla Ciebie wartościach, które cenisz.

Zachęcam Cię w najbliższych dniach do zwracania uwagi na to, jak myślisz o stresie. Zastanów się gdzie, kiedy i z kim masz możliwość otwarcie rozmawiać o codziennych sytuacjach, o wyzwaniach przed jakimi stajesz zwłaszcza w kontekście ważnych dla ciebie ról i relacji. W codziennym życiu wykorzystujemy utrwalone strategie radzenia sobie ze stresem. Dojrzała relacja ze stresem to moment,w którym odczuwasz, że Twoje ciało reaguje na stres ( ciało nas zawsze jako pierwsze informuje o stresie, my często go nie słuchamy). To chwila, w której decydujesz który element reakcji stresowej jest Ci najbardziej potrzebny.
Czy należy walczyć, uciekać, podjąć jakieś działanie, nadać czemuś sens czy przyjrzeć się swoim reakcjom w trudnych sytuacjach.

Leave a Reply