Lider dbałości o LUDZI

AUTOR: MARTA DYDA

Instytut Gallupa razem z firmą Healthways przeprowadzili badania, które pozwoliły na określenie pięciu elementów wpływających na poziom zadowolenia z pracy.

Są to: sens (czerpanie satysfakcji z tego, co się robi; poczucie wpływu i znaczenia swoich działań), relacje (dobra atmosfera w pracy, życzliwe, szczere i wspierające relacje z innymi ludźmi), finanse (bezpieczeństwo, stabilizacja finansowa), społeczność ( poczucie bycia częścią większej grupy, duma z pracy w danym miejscu) oraz zdrowie fizyczne (dobre zdrowie, aktywność fizyczna).

Pracownicy, którzy osiągają zadowolenie w pięciu obszarach o 43 proc. chętniej pomagają innym, dwukrotnie częściej mówią, że łatwo przystosowują się do zmian, o 41 proc. mniej opuszczają pracę z powodów zdrowotnych oraz są o 81 proc. mniej skłonni do poszukiwania innego miejsca pracy, gdyż mają poczucie przynależności do firmy.

Zatem o co liderzy powinni zadbać w miejscu pracy:

Siła uważności w rozmowach lidera

Rozmawiać potrafi każdy. Lepiej lub gorzej, ale w pewnym stopniu udaje się to każdemu. Jednak słuchać uważnie, z prawdziwym zainteresowaniem, bez oceniania i wyciągania pochopnych wniosków, to sztuka. Sztuka rozmawiania, tak sztuka bo tej umiejętności nie nabywa się z wiekiem, tą umiejętność należy trenować. Na sam początek – postaraj się więcej słuchać niż mówić. I uwaga, pozwolić komuś mówić a słuchać go – to dwie zupełnie różne sprawy. Daj sobie czas na obserwację, na swobodne rozmowy z ludźmi. Obserwuj, czy są z Tobą szczerzy. Dopytuj, gdy widzisz, że coś jest dla nich trudne lub sprawia kłopot. Nie pozwalaj na agresywną komunikację wśród współpracowników, pamiętaj, że nie wolno ignorować napięć w zespole i zamiatać problemów pod dywan. Należy reagować zawsze, ale robiąc to w przemyślany sposób. Nie upominaj, nie krytykuj i nie reaguj gwałtownie – znacznie lepszą metodą jest pokazanie, jakiej komunikacji w zespole oczekujesz poprzez swoją postawę i sposób rozmowy.
Poza tym dbaj o odpowiedni przepływ informacji w zespole. Dla pracowników nie ma nic bardziej frustrującego niż niezrozumienia, plotki czy pogłoski. Dbaj o otwartą komunikacje, bądź szczery i autentyczny a Twoi pracownicy na pewno to docenią.

To ludzie tworzą Twój zespół

Jeżeli w firmie są zatrudnieni ludzie, to znaczy, że to oni są filarem funkcjonowania Twojego zespołu. W momencie, kiedy to zrozumiesz, zaczniesz drogę ku lepszym warunkom. Nie chodzi bynajmniej o warunki finansowe, hamak w chill roomie czy opiekę zdrowotną. Mówię o psychicznej trosce o pracownika oraz uświadomieniu sobie, że każdy z tych ludzi czuje, myśli i wraz z wejściem do pracy przynosi ze sobą jeszcze cały bagaż doświadczeń i emocji spoza pracy. Dlatego to zawsze ludzie powinni być na pierwszym miejscu.

Jaką wartość wnosi praca w życie Twojego pracownika?

Zanim odpowiesz „pensja” to zastanów się, co jest Twoją motywacją wewnętrzną do pracy w tym miejscu. Jakie potrzeby w niej realizujesz? Zaczynając od swojego przykładu, pomyśl o tym, co może motywować Twoich współpracowników. Jakie wartości przynosi im praca w Twojej organizacji? Co jest Waszą wspólną misją? Czy Twój zespół realizuje jeden wielki wspólny cel? Nie jesteś w stanie zmienić motywacji wewnętrznej innych ludzi, dlatego możesz ją zrozumieć i postarać się zmienić warunki pracy, które te potrzeby mogą realizować. Bo człowieka nie można zmotywować, można stworzyć mu odpowiednie warunki do motywacji, a żeby stworzyć te warunki trzeba rozmawiać z ludźmi. Zastanów się teraz i podejmij próbę odpowiedzi na pytania, jak pracownik w Twoim zespole chcę być widziany/i słyszany ?, Na co chcę mieć wpływ?, W jaki sposób chcę być doceniony? (spróbuj nie brać pod uwagę aspektów finansowych) , Kiedy ma poczucie sensu w pracy ?

 

Leave a Reply